Gebruik je omgeving als onderzoeksmateriaal - Geluid
Wandelonderzoek - Open Kaart. Regio onder de loep.
Inhoud
De Helix heeft een aantal onderzoekswandelingen ontwikkeld rond de thema’s bodem, voeding en geluid. De methodiek is ook toepasbaar voor andere duurzaamheidsthema’s.
De leerlingen worden verdeeld in groepjes en onderzoeken een stukje van de regio (Grimminge, Onkerzele, Zandbergen, Idegem of Schendelbeke). De leerlingen inventariseren de omgeving tijdens een uitgestippelde wandeling adhv inspirerende onderzoeksvragen en opdrachten. Ze verzamelen gegevens via foto’s, geluidsopnames, film en tekst en lokaliseren dit onderzoeksmateriaal op kaart. De leerlingen worden daarbij uitgedaagd om de kwestie te bekijken vanuit verschillende perspectieven. Ze leren kritische vragen stellen bij wat ze observeren.
De focus ligt op onderzoekend leren en educatie voor duurzame ontwikkeling omdat we ervan overtuigd zijn dat hapklare informatie aanreiken te beperkt is. De omgeving al vragend en onderzoekend verkennen is belangrijk in een veranderende wereld, waarin het bijna onmogelijk is om een antwoord te geven dat altijd en overal geldig is. Onderzoekend leren nodigt de leerlingen uit om uit te zoeken hoe iets in elkaar zit en waarom.
De inventarisaties leveren voldoende materiaal op voor een grondige nabespreking in de klas.
Doelgroep
- 1ste , 2de en 3de graad secundair onderwijs
Programma
• soorten geluid meten
• sterkte van het geluid registreren
• reflectie en absorptie waarnemen
• stiltegebied onderzoeken
Praktisch
- Duur: 2u30
- Periode: het hele jaar
- Prijs: begeleiding met gids = € 2 per leerling
- Een groep bestaat uit maximaal 24 leerlingen
- Vertrekpunt: af te spreken bij reservatie (vanuit De Helix of station / kerkplein Zandbergen, Idegem of Schendelbeke)
- Meebrengen: stapschoenen, potlood, GSM
Bekijk ook
- Gebruik je omgeving als onderzoeksmateriaal - Voeding
- Gebruik je omgeving als onderzoeksmateriaal - Bodem