Geluidsbelastingkaarten worden opgemaakt in uitvoering van de Europese richtlijn omgevingslawaai. Deze kaarten geven aan wat de geluidsbelasting is in de omgeving van belangrijke wegen, spoorwegen, luchthavens en agglomeraties in Vlaanderen.
Geluidsbelastingindicatoren
De geluidsbelasting wordt op de kaarten aangegeven met twee indicatoren: de Lden en de Lnight. De Europese richtlijn omgevingslawaai schrijft het gebruik van deze indicatoren voor.
Berekende geluidsbelasting
De geluidsbelasting op een punt zoals die op een geluidsbelastingkaart wordt aangegeven, is het resultaat van een berekening. Deze berekening houdt rekening met verschillende parameters zoals: verkeersintensiteit, type verkeer, type wegdek, type trein, type vliegtuigen, (toegelaten) snelheid, geometrie van de omgeving en aanwezigheid van afschermende of reflecterende objecten.
De geluidsbelastingkaarten zijn het resultaat van een modelberekening. Ze zijn om die reden niet bijzonder geschikt voor het geven van specifieke informatie over een bepaalde locatie. Wél hebben ze een strategisch nut. Ze geven immers inzicht in de globale blootstelling aan geluid en het aantal blootgestelden in Vlaanderen.
Informatie uit de geluidskaarten kan niet worden ingeroepen om aanspraak te maken op interventie vanwege de overheid.
Rekenmethode
De nieuwe strategische geluidsbelastingkaarten voor referentiejaar 2021 werden met een nieuwe rekenmethode berekend. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf deze karteringsronde (referentiejaar 2021) voor alle lidstaten verplicht is. Hierdoor zijn lidstaten in staat om vergelijkbare gegevens over blootstelling aan geluid van weg, spoor, luchtverkeer en industrie te leveren. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Welke strategische geluidsbelastingkaarten zijn beschikbaar?
De strategische geluidsbelastingkaarten voor het referentiejaar 2021 voor belangrijke wegen, belangrijke spoorwegen en voor de luchthaven Brussel-Nationaal werden op 6 oktober 2023 door de Vlaamse Regering goedgekeurd.
Deze kaarten zijn beschikbaar in pdf-formaat (zie hieronder) en op geopunt.
Download de strategische geluidskaarten voor belangrijke en aanvullende wegen in pdf-formaat
- provincie Antwerpen - Lden
- provincie Antwerpen - Lnight (41.13 MB) "pdf"
- provincie Oost-Vlaanderen - Lden
- provincie Oost-Vlaanderen - Lnight (46.31 MB) "pdf"
- provincie Limburg - Lden
- provincie Limburg - Lnight (29.77 MB) "pdf"
- provincie Vlaams-Brabant - Lden
- provincie Vlaams-Brabant - Lnight (37.36 MB) "pdf"
- provincie West-Vlaanderen - Lden
- provincie West-Vlaanderen - Lnight (30.32 MB) "pdf"
Download de strategische geluidsbelastingkaarten voor belangrijke spoorwegen in pdf-formaat
- provincie Antwerpen - Lden (39.62 MB) "pdf"
- provincie Antwerpen - Lnight (39.65 MB) "pdf"
- provincie Oost-Vlaanderen - Lden (44.51 MB) "pdf"
- provincie Oost-Vlaanderen - Lnight
- provincie Limburg - Lden
- provincie Limburg - Lnight
- provincie Vlaams-Brabant - Lden
- provincie Vlaams-Brabant - Lnight
- provincie West-Vlaanderen - Lden
- provincie West-Vlaanderen - Lnight
Download de strategische geluidsbelastingkaarten voor belangrijke luchthavens in pdf-formaat
Brussel-Nationaal
Bijkomende informatie op de website van de luchthaven Brussel-Nationaal
De strategische geluidsbelastingkaarten voor het referentiejaar 2021 voor de belangrijke agglomeraties Antwerpen, Gent, Brugge en Leuven zijn binnenkort beschikbaar op geopunt.