Emissievrij in 2025: het is geen verre droom meer voor Zutphen. ‘Stadsdistributie Zutphen’ is in de Nederlandse stad in tien jaar uitgegroeid tot een succesverhaal. Anderen komen nu de kunst afkijken in Zutphen. Het geheim? Werken vanuit een proces, niet vanuit een wens.
Zutphen heeft vandaag al een gedeeltelijke zero-emissie stadsdistributie en loopt daarmee voorop in het land. Dagelijks vindt de bevoorrading van vele winkels in de binnenstad plaats door een elektrische vrachtwagen. De eerste elektrische vrachtwagen was er al in 2009.
Wat zijn de voordelen voor stad Zutphen?
Stadsdistributie levert een belangrijke bijdrage aan het verkeersluw maken van de Zutphense binnenstad, en aan de reductie van fijnstof, geluid, stank en CO2. Ook is Stadsdistributie Zutphen hiermee een heel zichtbaar en concreet voorbeeld van hoe de stad inhoud geeft aan de duurzaamheidsdoelstellingen.
Straten zijn daarnaast ook vaak smal en alle verkeersdrukte zorgt voor opstoppingen en vertragingen met als gevolg nog meer luchtvervuiling en dat draagt niet bij aan de aantrekkelijkheid van binnensteden. Met de huidige forse toename van e-commerce is het voor winkels van levensgroot belang dat binnensteden goed bereikbaar en aantrekkelijk zijn. Zo niet, dan stagneert de omzet van de fysieke winkel niet alleen, maar verliezen ze ook marktaandeel en die combinatie is funest.
Hoe werkt de bevoorrading?
Sinds 2009 wordt de binnenstad van Zutphen door een elektrische vrachtwagen bevoorraad. Het grote voordeel is dat elektrische voertuigen buiten de venstertijden (tijdstippen waarbinnen goederenvervoer in de binnenstad is toegestaan) winkels mogen bevoorraden. Dat is fijner voor inwoners van de stad, maar ook voor de handelaars. En het is de bedoeling dat het zero-emissietransport alleen maar groeit. Wethouder Harry Matser (GroenLinks) vult wel aan: “Voor mij geldt de 80-20-regel: 80 procent van het vervoer in het centrum kan in 2025 zero-emissie zijn voor een aantrekkelijker en schoner verblijfsklimaat. Voor de laatste 20 procent is langer de tijd nodig: de vuilniswagen, brandweerauto en koelwagen.”
De overslag vindt plaats op het circulaire bedrijventerrein De Mars, net buiten de stad. Grote vrachtwagens hoeven zich dan niet in het centrum van Zutphen te begeven. Steeds meer marktpartijen stappen al in, inmiddels ook grotere ketens, om gebruik te maken van Stadsdistributie Zutphen. Zo is het hele project al bijna kostendekkend.